Beleef!

T +31(0)6 25 36 36 36

Blog

Welkom op mijn blog!

Hier schrijf ik over mijn opdrachten en ook over mijn ervaringen in het dagelijkse leven die relevantie hebben tot mijn vak.

Wilt u hierop reageren? Graag! Ik nodig u uit om het gesprek aan te gaan!

Mail me!

9 april 2015
Met 2 petten op:
Als ik werkzaam ben als assessment-acteur kijk ik in het rollenspel ook naar de deelnemer en het gesprek vanuit de coach die ik ben.
Ik zie, merk, ervaar dat iemand een stilte NIET laat vallen, dat iemand heel hard aan het werk is en geen vragen stelt, dat iemand aannames doet en deze niet checkt etc etc.
En ik denk dan, enigszins eigenwijs: "als je met mij had voorbereid, was je gesprek nu veel effectiever geweest. Jammer dat we elkaar niet vóór dit gesprek hebben leren kennen."
Dus met andere woorden, beste lezer van dit blog: Bereid je voor, het maakt dat jouw assessment zoveel effectiever verloopt. 

27 juni 2013
Wat een tijd geleden dat ik aan mijn blog hebt gewerkt! Excuses! Maaaar, deze keer heb ik ook wel iets te melden! Samen met fantastische therapeute Karin Harens heb ik een concept ontworpen om kandidaten op een oh zo belangrijk assessment voor te bereiden! Het is immers een werkgeversmarkt dus nu is het belangrijker dan ooit om je van je beste kant te laten zien. Zelfs al ben je echt een crack, je soft-skills doen er wel degelijk toe! Wij bieden je inzicht in het assessment én in jezelf. Zodat je de Tips en Tricks die we je geven intrinsiek gaat toepassen, het wordt een deel van jou. Benieuwd? Kijk dan op:
Assessment 360°

16 febr. 2012
Een warming-up na de lunch, ik ben er een voorstander van. Het gaat de after-lunch dip te lijf, het is dynamisch en erg leuk!
Zo hebben we een "tijdslijn" gedaan tijdens de laatste training. In een rij op volgorde gaan staan van.... nou, bedenk het maar. Het leukste is om ook de vragen op te bouwen. Bij de eerste vragen is het leuk om een tijdslimiet van bijvoorbeeld een minuut in te brengen. Eerst bijvoorbeeld op volgorde van eerste letter van de voornaam. Als ze elkaars naam kennen is het redelijk makkelijk. Is dit niet het geval, dan is het een goede manier om bewust bezig te zijn met de namen van de andere deelnemers. Ook een mogelijkheid, hoe oud ben je. Dan bijvoorbeeld, hoe lang ben je al in dienst van dit bedrijf, of hoe lang werk je al op deze afdeling. Je kunt dus vragen stellen waarvan de antwoorden vastliggen maar als brug naar de middag kun je ook vragen voorleggen waarvan het antwoord een inschatting van jezelf is maar ook van de anderen over jou. Bijvoorbeeld de vraag: "Hoe goed ben jij in het aangeven van je grenzen" tijdens een training agressiehantering. Zo boeiend om dan te zien dat de eigen perceptie zo verschilt van de perceptie van anderen...
"Nee joh, jij hoort helemaal aan de andere kant te staan, jij kan zo goed je grenzen aangeven..."
"Wie..ik? Nee, jij doet dat juist zo goed." 
Met de tijdslijn kun je goed vragen op het moment zelf inbrengen, vragen die te maken hebben met thema's die in de ochtend naar voren kwamen. Ook kun je, als daar tijd voor is, deelnemers zelf vragen in laten brengen waarvan ze de "tijdslijn" weleens willen zien. Bij deze laatste vragen laat ik de tijdslimiet liever weg omdat er op die manier meer tijd is om van gedachten te wisselen.

25 jan. 2012
Of ik een opdracht wilde doen waar observeren zonder acteren bij komt kijken? Ja, graag. Vandaag was het zover: Meelopen op een afdeling in een ziekenhuis en de communicatie naar patienten en onderling onder de loep nemen. Daarna een interview waarin mijn bevindingen van die dag werden uitgevraagd. Ik hoop zo dat ik vaak genoeg gezegd hebt dat er zoveel goed ging!! Het was een leuke, interessante en intensieve opdracht, voor herhaling vatbaar!

11 januari 2012
Jawel, het nieuwe jaar is een feit. Al bijna 2 weken zelfs!! Te laat dus officieel om iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen maar ik doe het lekker toch....Bij deze: iedereen een heel mooi fonkelend 2012 toegewenst!!
 
30 december 2011
Het nieuwe jaar klopt op de deur. Wat gaat 2012 ons/mij brengen. En dan met betrekking tot mijn opdrachten, zijn de opdrachten die ik ga doen in 2012 net zo leuk als in 2011. Want wat heb ik genoten van alle mensen die ik heb leren kennen en waar ik mee getraind heb, deelnemers en trainers. Bedankt allemaal!!

14 dec. 2011
Weer ervaren hoe belangrijk het is dat er ingeleefd wordt! Simulatie: Ik bel een call agent van een verzekeringsmaatschappij omdat mijn moeder overleden is. Ik leg uit dat ik bel namens mijn vader en deze call agent zegt dan: "Wat fijn voor uw vader dat u hem helpt in deze moeilijke tijd". Het was "maar" een praktijksimulatie maar hij kwam wel "echt" binnen!!  
Deze call agents zijn getraind en getraind... de gespreksstructuur zit er zo goed in. Die structuur kunnen ze dan loslaten en daardoor kunnen ze echt luisteren naar de klant, begrip tonen, de tijd nemen!
En DAT maakt het verschil!!  

9 dec. 2011
Jaaaa, de trein... het was me wat, 5 dagen lang op en naar naar Heerlen! Maar het is boven verwachting goed gegaan. Slechts 1 x vertraging, weliswaar meteen een fikse, 2 uur later thuis maar daar bleef het bij.
Wat ik geleerd heb: Eigen initiatief "rules"! Vertraging ivm een seinstoring? Hup, taxi pakken naar volgend station en vanaf daar de trein verder nemen in plaats van 2 uur wachten!
En ook dat de ene conducteur de andere niet is. Als een reiziger aangeeft haar trouwring te hebben verloren en het antwoord is: "Tja, dat is zoeken naar een speld in een hooiberg, ik wens u veel succes", dan merk ik toch ergernis, in ieder geval bij mezelf. Laat staan bij degene die haar trouwring kwijt is.
Als er dan de dag daarna een conducteur vrolijk binnen komt om te vragen hoe alles gaat en niet eens de vervoersbewijzen controleert, dan denk ik: "Goed bezig"!!
 
2 dec. 2011
Volgende week wordt mijn relatie met de NS op de proef gesteld! Ik reis dan 5 dagen lang, per trein tussen Amersfoort en Heerlen! Natuurlijk kom ik er op een latere datum op terug. Ik ben benieuwd. 

29 nov. 2011
De kracht van een stilte!! Ik geloof er heilig in. Ik daag de deelnemers tijdens de simulaties uit de stiltes niet te vullen. Moeilijk...ja.. en ze ervaren op die manier de kracht van een open vraag, gevolgd door een stilte. En ze ervaren dat het werkt!! 

21 nov. 2011
Weerstand bij een deelnemer!! Er is al veel geschreven over weerstand tijdens een training.
Trainers gaan er op hun manier mee om, uiteraard ook weer afhankelijk van de deelnemer.
Maar wat doet het met mij als trainingsacteur? Ik moest erg mijn best doen om het me niet persoonlijk aan te trekken wanneer ik merkte dat iemand "het allemaal onzin vindt"  of "verneukeratief" (hoe schrijf je dat woord eigenlijk??). 
Intussen laat ik het toe, verzet me er niet meer tegen. Ik probeer niet te overtuigen. Ik doe mijn werk zo goed mogelijk en ben er van overtuigd dat ook een deelenemer met weerstand leert van het zien van anderen. Het meest haalbare halen uit de situatie. Dat maakt dat het niet persoonlijk wordt, niet naar mezelf toe en ook niet naar de deelnemer. 
Eerlijk is eerlijk, het liefst heb ik een enthousiaste groep, dat iedereen aan de slag wil, waar je kwartje na kwartje ziet vallen. En willen we dat niet allemaal??? 

6 nov. 2011
Er is een interessante discussie gaande. Selma Foeken, een trainingsacteur die staat voor het vak, veel onderneemt qua trainingen, nieuwsbrieven ed. krijgt veel boze reacties van trainingsacteurs. Ze geeft diverse workshops, waaronder trainingsacteren. Nu zijn er trainingsacteurs die daar behoorlijk boos over worden want het zou een ondermijning zijn van ons vak. Selma Foeken geeft op haar eigen blog: klik hier een weerwoord (alsof dit al nodig is) en heeft op de reacties passende antwoorden. 
En voor de duidelijkheid, ik zeg: You Go Girl.... Selma Foeken dus...

6 nov. 2011
Als we het dan toch hebben over social media en internet... Hoe zorg ik er nou voor dat ik bovenaan kom in Google. Adwords heb ik intussen al, maar hoe kom ik nou organisch bovenaan. Tsjonge, de termen als metatags, meta omschrijving en meta trefwoorden vliegen me om de oren. Is dit nou typisch iets waar ik hulp voor in moet schakelen? Advies erg welkom!

4 nov. 2011
Een opdracht waar we gewerkt en geoefend hebben met de STAR methodiek. Deelnemers moeten achterhalen of ik een bepaalde competentie wel of niet beheers. En dan mogen ze ook nog een verzoeknummer indienen, welk gedrag ga ik inzetten? Welk gedrag biedt de deelnemers de meeste uitdagingen. Gevolg: in 1 simulatie speel ik een 17 jarig onzeker, erg gesloten meisje, in een andere simulatie een 40+ erg zelfverzekerde (lees arrogante) dame. Waar zit jouw uitdaging?

2 nov. 2011
Gisteren naar een bijeenkomst geweest over social media. Interessant, een hoop nieuwe dingen geleerd en andere dingen zijn bevestigd. Wat een belangrijk thema als ZZP-er! Ook bij mij valt er nog winst te behalen en ik ben er druk doende mee...

1 nov. 2011
Een opdracht voor een bedrijf in verzekeringen. Hoe houden / krijgen we een tevreden klant? Wordt er doorgevraagd, wordt er samengevat? Om op die manier te komen tot een compleet beeld. Komen de deelnemers er bijvoorbeeld achter wat ik voor lading in mijn auto had zitten...? Soms wel, soms niet! 
Effectieve dag met als voorbereiding een stuk e-learning. Goede methode!! In de praktijk voort borduren op de eerder doorgenomen theorie. 

25 okt. 2011
Gewerkt met studenten van een toeristische opleiding. Roos van Leary als uitgangspunt. Was weer een super opdracht, veel verschillende soorten passagiers gespeeld. Vliegangst, overbagage, upgrade, alles kwam aan bod.
Iedereen denk dan altijd dat "ondergedrag" geen uitdaging biedt. Totdat de studenten er tijdens het rollenspel achter komen dat het knap lastig is als iemand niet écht antwoord geeft, pogingen tot eigen initatief afwimpelt en er zo achter komen dat ze niet veel verder komen. Helemaal niet zo makkelijk dus. 

13 okt. 2011
Er werd mij verteld door een van de deelnemers van een andere groep (training agressiehantering) dat het GEEN roeping is! "Het is (gewoon) een vak. We hebben geen vleugeltjes enzo". Point taken!! Evengoed: Respect!!

8 okt. 2011
Een roeping is mooi!
Toch is de ene roeping de andere niet. Ik heb gisteren gewerkt met een beroepsgroep waar ik zoveel bewondering voor heb: Verpleging!! Tijdens deze training werkte ik met vrouwen (een groep die uitsluitend uit vrouwen bestond) die werken op een kinderafdeling van een ziekenhuis. Als je hoort, beleeft, wat zij soms moeten aanhoren, moeten verduren! Zo knap! Wij allemaal mogen dankbaar zijn dat zij deze roeping hebben! Ondanks alles wat ze tegenkomen blijven ze gemotiveerd en zetten ze zich in voor, in dit geval, onze kinderen. Chapeau!!

6 okt. 2011
Assessment opdracht gedaan. Wonderlijk hoe elk gesprek verrassend en anders is, terwijl toch elke keer dezelfde casus gebruikt wordt! Interactie....ik kan er geen genoeg van krijgen!

4 okt 2011
In een supermarkt, de klantenbalie. Ik wilde geld opnemen en de medewerkster klantenservice was net nieuw. Ze wist niet hoe ze dit kassa- technisch voor elkaar moest krijgen. Het was druk, een collega om hulp vragen was geen optie. Uiteindelijk ging ik zonder geld opgenomen te hebben tevreden de deur uit. Ik realiseerde me dit toen ik door de schuifdeur liep. Tegelijk vroeg ik me af: Hoe komt dat nou? Ik krijg niet waar ik om vraag, moet extra moeite doen en toch ben ik tevreden. Wat deed de medewerkster? Ze was eerlijk! Ze legde alles duidelijk uit, ze vond het zelf ook vervelend omdat ze mij niet kon helpen en ze deed duidelijk haar best! Ik heb haar bedankt voor het proberen!